SEM – Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach – jest to ogół działań promocyjnych (kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW), które mają na celu uzyskanie jak najlepszych pozycji serwisu w (zarówno naturalnych, jak i płatnych) wynikach wyszukiwania, na wybrane słowa/frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników w zapytaniu do wyszukiwarki.
Marketing w wyszukiwarkach dobrze opisuje następujące równanie SEM = SEO + PPC, gdzie SEO oznacza „Search Engine Optimization” – w Polsce bardzo często używa się terminu „pozycjonowanie”, a PPC „Pay Per Click” czyli płatne za kliknięcie w link.
SEO jest procesem długofalowym, czasami pierwsze efekty optymalizacji będą widoczne po kilku tygodniach, czy nawet miesiącach. Dużą niedogodnością jest brak jasnych standardów pozycjonowania ze strony Google, co powoduje duże niejasności w temacie dozwolonych i skutecznych praktyk. Poważnym problemem są serwisy wykonane całkowicie w technologii Flash, która nie jest przyjazna wyszukiwarkom, zaś pozycjonowanie takich serwisów wymaga wielu dodatkowych zabiegów. Ważnym aspektem jest także wybór CMS (Content Management System), czyli programu do zarządzania treścią strony i jej aktualizacji.
PPC jest narzędziem taktycznym, które nadaje się do błyskawicznych akcji promocyjnych, kampanii okolicznościowych, jak również tematycznych. Dzięki możliwości szybkiego uruchomienia kampanii, modelowaniu haseł oraz fraz, czy wysokości „bidów” (maksymalna cena za kliknięcie) jest narzędziem bardzo elastycznym. Ważnym aspektem tej formy reklamy jest płatność za kliknięcie, czyli klient nie ponosi żadnego kosztu za wyświetlenie reklamy. Ponadto internauci bardzo pozytywnie odbierają takie formy reklamowe ze względu na przyjazną, tekstową formę oraz wysoką wartość informacyjną.