Katalogowanie stron to jedna z najstarszych metod pozycjonowania. Obecnie powstaje niezliczona wprost ilość płatnych katalogów, zachęcających różnego rodzaju promocjami do dodawania w nich wpisów. Czy jest to jednak jeszcze metoda skuteczna?
Po pierwsze, należy rozważyć kwestię jakości danego katalogu, jego uporządkowania, tematycznej odrębności. Jeśli jest to zbiór stron niepowiązanych tematycznie, ze słabymi merytorycznie opisami, bądź, o zgrozo, zdublowanymi z innych katalogów, wówczas możemy być pewni, że wpis w takim katalogu to strata dla naszej strony. Kwestią czasu jest, gdy Google oznaczy taki katalog jako spam lub usunie go z indeksu, a powiązane z nim strony dostaną wtedy bardzo niskiej jakości link zwrotny.
Po drugie, katalogi często są porzucane, ich treść zmieniana, a wpisy usuwane. Właściciele nie opłacają domen, licząc na szybki zysk z płatnych wpisów. Jeśli chcemy, by nasz link przetrwał, musimy wybrać katalog, który działa od wielu lat i cieszy się zaufaniem wyszukiwarek.
Po trzecie, siła seo juice, płynąca z katalogu, jest zwykle bardzo nikła. Wynika to z faktu, że domeny katalogowe mają ogromną liczbę linków wychodzących. Nawet jeśli posiadają wysoki pagerank, to dzieli się on na liczbę linków wychodzących, w efekcie czego każdy link otrzymuje tylko jego wielotysięczną część, która ma niewielkie znaczenie.
Reasumując, katalogi nie są zbyt skuteczną metodą na pozycjonowanie stron. Mogą służyć jako dodatek, jeśli są dobrej jakości, ale na pewno nie można na nich opierać całej naszej strategii pozycjonowania.